2. února 2015

LIBERECKÝ IPA FESTIVÁLEK SE VYDAŘIL I PODRUHÉ

Když jsem na přelomu loňského a letošního roku v totálně hektickém období finalizoval výstupy dvouletého projektu z dějin pivovarnictví na mé domovské fakultě, sliboval jsem, že jak padne 7. leden, deadline odevzdání, budu mít zase víc času věnovat se něčemu jinému, než jen pivu, pivu a pivu. Netušil jsem, že nemohu být dál od pravdy. Pivní fronty jsou dlouhé, komplikované a na jednoho Partyzána je jejich udržení často neuvěřitelně složité. Tak složité, že nejenže nestíhá nic jiného, ale někdy ani nestíhá udržet některá pivní bojiště. A v lednu 2015 to na celé čáře schytal tento blog. Pouhý jeden příspěvek za měsíc je nejmenší číslo od března 2013, kdy byl blog reinkarnován. Mělo to ale své důvody a jsem rád, že nyní mohu zpětně napsat, že nejtěžší boje skončily vítězstvím - a já nyní věřím, že už zase budu mít víc času (i když je mi jasné, že to tak stejně nebude).

Vítězným bojem skončily 31. ledna přípravy druhého ročníku Libereckého IPA festiválku. Když jsem tady loni psal o jeho úspěšném první ročníku, už jsem naznačoval jeho pokračování (tehdy se ještě uvažovalo, že bude věnováno jinému pivnímu stylu, ale nakonec se IPA udržela a už to nebude nikdy jinak) s tím, že jsem předesílal mou možnou spolupráci. Loni akci chyběl nějaký doprovodný program, a tak jsem se Hanzovi, duši celého Azylu nabídl, že mu pomůžu. Netušil jsem, jaký bič jsem si na sebe upletl, každopádně jsem nakonec mohl srovnávat pro mne dva naprosto rozdílné ročníky akce: loňský, pozorovaný z klidu popíjejícího návštěvníka, který v klidu odjel po akci posledním autobusem do Prahy, a ten letošní, celý žitý z pozice spolupořadatele, v neuvěřitelně hektickém sledu běžícího festiválku, který se poprvé zastavil až ve večerních hodinách. Ale to si nestěžuji, právě naopak.

 Liberecký IPA festiválek No. 2.

Letošní Liberecký IPA festiválek byl větší, pivy nabitější a z toho, co jsme viděli i účastnicky úspěšnější než ten loňský, jeho idea a koncepce však zůstala. Jediný pivní festival konající se v zimě měl na čepu nabídnout pouze piva typu India Pale Ale z českých pivovarů. Nakonec bylo na festival zapojeno 19 pivovarů, které nabídly 32 vzorků. Od samého dopoledne, v 11 hodin se brány festivalu otevřely, proudily do Azylu davy lidí a během dne se zde nakonec otočilo několik stovek účastníků, nejen z Liberce a blízkého okolí, ale i z řady vzdálenějších míst. Je jasné, že Liberecký IPA festiválek se pevně zapsal do kalendáře pivních akcí.

 Prostory Pivního baru Azyl se zaplnily od samého počátku akce.

Tentokrát na 10 pípách bylo možné během dne ochutnávat proměňující se nabídku, prostory festiválku se rozšířily o další velkou místnost a sál, kde běžně probíhají koncerty (a i tento večer zde jeden proběhl), sloužil jako prostor pro doprovodný program. Zazněly toho dne dvě přednášky - já si neskromně vybral povídání o historii svrchně kvašených piv u nás, druhou přednášku, o historii pivního stylu IPA a mýtech okolo ní přednesli mí kolegové pivní bloggeři, Pivníci, kterým ještě jednou moc děkuji! Doprovodný program pak nabídl několik soutěží: degustační klání v ochutnávání českých IPA a poté žertovnou soutěž pro skutečně otrlé v požírání chmele. Obě soutěže měly velký ohlas jak od soutěžících, tak i od publika a díky všem za účast na nich, stejně jako za povzbuzování "svých favoritů". Stejný dík pak určitě patří i účastníkům (aktivním i pasivním) poslední večerní soutěže "pivní kolík", ze které se věřím, někdy objeví nějaké video, stálo to za to! Stejně jako stál za to i druhý ročník Libreckého IPA festiválku a dík samozřejmě patří všem, kdo ho během poslední lednové soboty 2015 podpořili svou návštěvou.

 Sál, kde během dne probíhal doprovodný program a večer koncert.

Pivní bar Azyl rozhodně nepatří mezi standardní pivní místa, už jsem to tady psal několikrát, ale o to více jsem rád, že v něm probíhají podobné akce, které se v mnohém vymykají standardním pivním událostem. Azyl se postupně stává úspěšně místem, které v sobě kombinuje moderní pivní bar s nabídkou, která je v Liberci zcela unikátní, od října navíc rozšířenou o malou pivotéku, která je vůbec prvním takovým zařízením v rámci Liberce, ne-li celého kraje. Zároveň je ale Azyl místem skutečně alternativní kultury, přinášející jiná témata, než zaznívají na jiných pivních akcích. DIY principy, silný antiautoritářský duch a v neposlední řadě i otázky práv zvířat jsou tím, co dělají Azyl něčím jiným, ale právě tím, proč mám to místo tolik rád a jsem rád, že všichni návštěvníci akcí jako IPA festiválek se mohou s podobnou odlišností seznámit.

 Nová pípa Pivního baru Azyl a část nové pivotéky (okem opilcovým).

Pokud se na závěr podívám na velmi úspěšný Liberecký IPA festiválek No. 2 očima Pivního Partyzána z neorganizačního hlediska, musím napsat, že jsem si celý den skvěle užil a i v tomto směru ho beru jako dobrou zkušenost. Poznal jsem se s řadou nových lidí, ať už milovníků dobrého piva, nebo domovařičů, ale i mnoha dalších. Během dne za mnou přišlo několik lidí mi jen říci, že rádi čtou tento blog, což je pro mne vždy motor dál psát. Samostatnou kapitolou bylo i setkání s lidmi, které jsem dlouho neviděl, často i více než deset let a v jednom případě i jedno setkání zcela nečekané, ale o to silnější a příjemnější (kluci, jestli si to tady přečtete, tak zdravím!). A v neposlední řadě jsem rád i za setkání právě s Pivníky, se kterými jsme se víceméně znali jen přes internet a měli jsme tak první příležitost si vyměnit nejen bloggerské zkušenosti i názory. Dlouhé povídání nad domácím pivem ve večerních hodinách pro mne bylo jedním z nejpříjemnějších za celý večer a vždy mne potěší, když zjistím, že v pivním světě jsou i další lidé, kteří mají na mnoho věcí podobný pohled, jako já. Vážím si toho a vím, že jsme se neviděli naposledy!

 Z nabídky Azylové pivotéky.

Když jsem včera někdy ve dvě odpoledne vstával, zcela unavený z příprav a realizace festiválku i z masivního ochutnávání jak piv na čepu, tak domovarnických vzorků, volal jsem Hanzovi, abychom jen shrnuli uplynulý den. Když jsem slyšel na druhé straně jeho spokojený hlas, věděl jsem, že je to to nejpřesnější rozlišovací znamení toho, že se Liberecký IPA festiválek No. 2 podařil. A já si to myslím taky. A už nyní se těším na třetí ročník, uděláme vše pro to, aby byl ještě lepší než ten letošní. ;)

PS: budeme určitě rádi za jakoukoliv konstruktivní kritiku, co zlepšit a změnit, aby se nám to skutečně povedlo, sami jsme si vědomi nějakých nedostatků, ale ohlasy návštěvníků jsou určitě tím nejlepším vodítkem. Díky!

Žádné komentáře:

Okomentovat